söndag 18 mars 2012

Jordgubbsglass - this is it!

Alltså... Den köpta jordgubbsglassen kan slänga sig i väggen. I jämförelse med hemgjord är den blek och smaklös. Trots att jag använde frysta jordgubbar till den här glassatsen, och dessutom bara hade "light"-grädde hemma, blev den väldigt mycket godare än alla köpeglassar i världen. En annan fördel med att göra egen glass är att man kan reglera sockermängden efter eget tycke och smak. Så behöver jag inte ha så dåligt samvete över att jag låter Pysen trycka i sig skål efter skål... Han ÄLSKAR jordgubbar, min pys, i alla dess former.

JORDGUBBSGLASS
300 g frysta jordgubbar som tinats
250 ml sojagrädde (jag använde Alpro light)
250 ml sojamjölk (Alpro's blå, med kalcium och vitaminer tillsatta)
3/4 dl farinsocker
1 msk vaniljsocker

Mixa jordgubbarna till slät puré. Tillsätt övriga ingredienser och rör om noggrant tills sockret har lösts. Kör i glassmaskin. Klart! På bilden har jag strött lite kakaonibs över. Gott!

1 kommentar:

  1. Hej! Så gott! Jag brukar göra en liknande variant, fast med mjölk då =) Fy så otäckt med "kullerbytta-ur-säng-äventyr"! Vilken tur i oturen att allt gick ok. Hoppas att pysen kommer att trivas bättre i juniorsäng.
    Hoppas det känns härligt att vara husägare. Tänk vilken sommar ni kommer att få! Kram!

    SvaraRadera