tisdag 6 mars 2012

Bönbiff nästan som Lindström

När jag var i Örebro härom veckan för att fixa en del inför vår flytt dit, tänkte jag testa att göra bönbiffar som man gör biff a la Lindström. Dessvärre fanns varken kapris eller inlagda rödbetor i föräldrarnas skafferi, så det fick bli lite modifikation. Ganska gott ändå, faktiskt. Men nästa gång tror jag att jag ska koka eller fräsa rödbetorna lite innan jag har i dem i bönsmeten. Nu blev det lite "rå rödbetssmak" på biffarna. Den som vill steker i stekpanna - jag serverade med klyftpotatis, därför blev det ugnsstekning istället. Enkelt och osfritt!

BÖNBIFF NÄSTAN SOM LINDSTRÖM
2½ dl adukibönor
vatten
2 grovrivna rödbetor (eftersom föräldrarnas finriv-sida på rivjärnet var utsliten)
1 mycket finhackad gul lök
½ dl finhackad smörgåsgurka
vitpeppar

Blötlägg bönorna över natten. Koka dem mjuka. Häll av kokvattnet. Mixa till en ganska slät smet. Blanda ner rödbetor, lök, smörgåsgurka och vitpeppar och kladda ihop med så mycket vatten att det går att forma biffar. Lägg dem på bakplåtspappersklädd plåt och stek i ugn, 200 grader i 25 min. Servera gärna med klyftpotatis, sallad, kokta grönsaker och svampsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar