söndag 5 februari 2012

Ugnspannkaka med majsmjöl, proteinpulver och äpple

Nu måste jag faktiskt få skryta lite: Pysen har tagit blodprov för att säkerställa att han får i sig det han ska, och nu har jag det svart på vitt - hans värden är bra och han har inga brister! Härligt! Nu kan jag andas ut, för även om jag har typ bra koll (bättre än många dietister) på veganmat, har jag varit lite orolig över att jag ska ha missat någonting. Jag menar, om livsmedelsverket påstår att man inte ska ge barn veganmat, är det klart att man drar öronen åt sig en smula. När jag blir orolig för att lillkillen ska få proteinbrist, brukar jag göra proteinplättar. Idag hade jag ingen lust att steka plättar, så vi testade ugnspannkaka istället. Det gick hem. Med jordgubbssås till istället för sylt (min vanliga: mixa frysta tinade jordgubbar med färsk dadel). Slängde i en slatt majsmjöl som jag behövde bli av med - därav den gula färgen.

UGNSPANNKAKA MED MAJSMJÖL, PROTEINPULVER OCH ÄPPLE
2 dl majsmjöl
1½ dl vetemjöl
½-1 dl proteinpulver (92% sojaprotein från Naturell)
½ msk vaniljsocker
5-6 dl sojamjölk
1 finriven morot
1 äpple i väldigt tunna klyftor
lite malen kanel

Vispa samman mjöl, proteinpulver, vaniljsocker och sojamjölk till en slät smet (ha ev. i mer sojamjölk, jag har dålig koll på mängden här). Blanda ner moroten. Häll smeten i en smord, ugnssäker form. Lägg på äppelklyftorna och strö kanel över. Grädda i ugnen, 175 grader i 20-30 min.

4 kommentarer:

  1. här kommer en till fråga från nyblivna kopandafoods-föräldrarna; ger du ditt barn några tillskott då? vi tänkte ge emin omega 3 och eventuellt b 12... men vad fint att barnets värden är så bra!

    SvaraRadera
  2. GRATTIS till nytillskottet <3!

    Så länge jag ammade pysen fick han inga tillskott. Däremot såg JAG till att ta B12 (det gör jag ändå, eftersom jag har haft B12-brist tidigare) och äta linfrön/linfröolja då och då. Det mamman äter förs som bekant till stor del över i bröstmjölken.

    När Pys var 6 månader började vi med smakportioner i form av grönsakspuré, fruktpuré och liknande. Någon månad senare testade vi gröt (EnaGo mjölkfria barngröt, finns i banansmak och äppelsmak och är berikade med en massa mineralämnen). När vi började byta ut amningen mot vanlig mat blev den gröten "frukost". Senare har vi bytt mot vanlig havregrynsgröt, som vi kokar utan salt med berikad sojamjölk.

    När jag slutade amma började vi ge B12-tillskott (flytande spray), http://www.veganlife.se/product.html/vitamin-b12-spray?category_id=12 och även omega-3-kapslar som vi sticker hål i och pressar ur oljan ur: http://www.veganlife.se/product.html/sanbrie-omega-3-dha?category_id=21, eftersom barnläkaren var lite bekymrad över just omega-3. Men generellt sett tror jag att de brukar säga att det räcker med raps- eller linfröolja. Vidare har vi gett D-droppar som BVC rekommenderar (från 4 veckors ålder), och tänker fortsätta att ge det tills pysen är 5 år. På förskolan får han veganmat, vet inte riktigt vad, och någon gång har det nog varit ägg i av misstag. De använder berikad oatly-mjölk och hemma kör vi med berikad sojamjölk.

    Lycka till och hör gärna av er om ni har fler funderingar! Ska väl så småningom lägga upp en "flik" här på bloggen med "barnmatsgrejer"...

    SvaraRadera
  3. tack för svaret, många bra tips och kommer säkert höra av mig igen! Vi har också varit mest oroliga för omega-3 under graviditeten så jag har varit noggrann med att äta sådana kapslar (vi köper v-pure) och b12 äter jag precis som du ändå. jag behövde inte ta extra järntillskott så var väldigt nöjd över att jag hade så bra värden "trots" veganismen. Kopanda kommer nog omvandlas till barnmatsblogg om några månader!

    SvaraRadera
  4. Jättegod! Åt med lite äpplemos som efterrätt!

    SvaraRadera