onsdag 1 februari 2012

Stekt spagetti (Chao spagetti)

Barndomsmat! Stekt spagetti. När min pappa kom till Sverige fanns inte nudlar att få tag på överallt. Däremot fanns det spagetti. Så då tillagade han det som man tillagar nudlar i Malaysia. Typ. Så den här rätten är väldigt lik det som var vardagsmat hemma hos mig när jag var liten. Fast, då med kött i. Jag har inte varit vegan jämt, tyvärr. Grönsakerna kan bytas ut mot några andra du har hemma!

STEKT SPAGETTI (CHAO SPAGETTI)
400 g spagetti
2 hackade vitlöksklyftor
olja
1 skivad morot
250 g broccoli i buketter
"fu-chok" (torkad tofu i flakform)
2 msk vegansk woksås
soja
½ tsk kinesisk five spices-krydda
½ buljongtärning
1 tsk sesamolja

Koka pastan. Woka vitlöken så att den doftar och är alldeles ljusbrun. Tillsätt morot och broccoli och woka grönsakerna nätt och jämnt mjuka. Blanda ner fu-chok i bitar, woksås, soja, krydda och buljongtärning. Rör om ordentligt. Blanda ner spagettin och rör om. Smaka av med sesamolja. Servera gärna med rostade salta jordnötter och stark chilisås.

1 kommentar:

  1. Jättegott jag brukar egentligen inte komentera på recept men det här är en ny favorit!

    SvaraRadera