fredag 24 februari 2012

Currystekt ris med äpple

Va?! Har jag inte publicerat ett enda recept på stekt ris? Det som jag har kunnat laga sedan jag var 10 år ungefär... Kanske lite för mycket "vardagsmat" för att jag ska ha tyckt att det skulle vara värt att lägga upp ett recept här på bloggen. Hur som helst, här är en variant, pysanpassad, d.v.s. nästan fri från grönsaker. Bäst blir stekt ris om man använder "gammalt" ris som har blivit över och hårdnat lite. Nykokt ris blir geggigt. Här blev det en kompromisslösning - jag kokade riset på morgonen och lagade till det till lunch. I princip kan man använda vilka grönsaker som helst, och vilka kryddor som helst också. Men idag blev det curry.

CURRYSTEKT RIS MED ÄPPLE
5 dl basmatiris (torrvolym), kokt och kallt
olja
1 msk curry
1 msk spiskummin
1 tsk kanel
2 tärnade äpplen
½ hackad rödlök
1 hackad vitlöksklyfta
1 dl sojakött (jag använde "biffstrimlor"), blötlagt och avhällt
soja

Hetta upp oljan. Fräs kryddorna lite snabbt. Tillsätt äpplen, lök, vitlök och sojakött och woka tills det mjuknar. Blanda ner riset och woka vidare under ständig omrörning i några minuter. Om det verkar steka fast kan man tillsätta lite vatten. Smaka av med soja.

2 kommentarer:

  1. Låter och ser riktigt gott ut =).
    Älskar stekt ris med grönsaker.
    Min mamma brukade steka en hel kyckling i ugnen, sen la hon i ris och lät det stå ett tag till.
    Det var också himla gott.

    Ha en fin kväll.
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Tack, Luiza, och kul att du tittade in. Ris med grönsaker ÄR gott - ris i alla dess former är en favorit. För variation kan man koka det med linser eller quinoa, hirs eller bovete. Det blir en helt annorlunda matupplevelse. Eller i buljong, förstås. Vi kör alltid med osaltat ris hemma, i Malaysia, som min pappa kommer ifrån, saltar man nämligen aldrig riset. Sältan kommer istället från tillbehören.

    Ta hand om dig och lilltjejen! Kram

    SvaraRadera