onsdag 15 februari 2012

Bovetegröt med linfrön och russin

Jag äter inte gröt så ofta, men när jag gör det förundras jag över hur gott det kan vara. Ibland. Inte till frukost, dock, men gärna på kvällen om jag är lite frusen. Det är dessutom snabblagat och lätt att variera. Bovetgröt på boveteflingor är underskattat. Blanda i lite linfrön för en tuggigare konsistens, lite russin för att piffa till det, och servera med sojamjölk. Enklare kan det inte bli. Och vill man lyxa till det ytterligare kan man blanda i ett rivet äpple, lite hackade (gärna rostade) hasselnötter, mandlar, solrosfrön eller liknande. Eller koka gröten på mjölk. Eller smaksätta med vaniljsocker. Eller...

BOVETEGRÖT MED LINFRÖN OCH RUSSIN (1 port)
1 dl boveteflingor
1 msk linfrön
1-2 msk russin
2 dl vatten

Blanda alltsammans i en djup skål. Mikra på full effekt i 2-3 min. Klart att servera, gärna med sojamjölk (Carlshamns gröna gillar jag bäst) och malen kanel. Mmmmmm.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar