fredag 27 januari 2012

Vinbladsdolmar - första försöket

Min mans vän Jan har en mor som är helt outstanding vad gäller matlagning. Senast vi var och hälsade på åt vi så att magen stod i fyra hörn och vi fick rulla hem. Inspirerad blev jag också, och köpte hem en hel massa roliga grejer som jag tänkte att jag skulle laga till någon gång. Idag blev det vinbladsdolmar. Det har jag aldrig gjort förut, och för att vara första försöket blev jag mer än nöjd. Det blev faktiskt väldigt gott. Fast, inte lika gott som originalet, förstås.

VINBLADSDOLMAR - FÖRSTA FÖRSÖKET
300 g vinblad (vakuumförpackade i saltlag), sköljda och "uppvikta"
3 dl basmatiris (välj hellre något klibbigt ris, vi hade dock inte något annat hemma)
1 finhackad gul lök
2 finhackade vitlöksklyftor
200 g hackade champinjoner
2 hackade tomater
1 dl hackad slätbladig persilja
svartpeppar
saft av ½ citron

Koka riset. Fräs lök och vitlök en stund. Tillsätt svampen och låt puttra tills vätskan kokat in litegrann. Blanda i tomaterna och fräs vidare en stund till. Rör ner persilja, svartpeppar, citron och riset. Lägg ca 1 msk fyllning på varje vinblad. Vik ihop till en dolme (vik in kanterna, rulla ihop) och lägg dem i en smord ugnssäker form. När bottenlagret i formen är fyllt är det bara att stapla vidare i ytterligare lager. Häll på någon dl vatten och täck formen med aluminiumfolie. Ställ in i 175 grader varm ugn i kanske 40 min. Klart att servera!

Fick ett tips från min kompis Johanna: Fräs riset utan att koka det först, tillsammans med övriga ingredienser till fyllningen. Lägg sedan fyllningen på vinbladen, rulla ihop och packa tätt i en kastrull. Mellan varje lager lägger man skivad citron och tomat. Täck med vatten och lägg på en tyngd, t.ex. en sådan där insats som man kokar pasta i, så att dolmarna hålls på plats och inte går upp under kokningen. Sjud under lock (i en kokbok jag har står det att det tar 45 min med rundkornigt ris). Ska testa nästa gång det vankas vinbladsdolmar hemma:-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar