söndag 8 januari 2012

Suneye-bönbiffar

Det är lika bra att jag erkänner det direkt - jag är en hamster vad gäller mat. Våra stora köksskåp räcker nästan inte till för alla bönor, linser, ris, gryn, burkar, lager med sojamjölk och sojagrädde, mjöl, pasta, senapsflaskor, kinesiska torkade matvaror m.m. som jag har släpat hem från när och fjärran. I mars ska vi flytta, så för tillfället har jag inköpsstopp (utom på färskvaror, förstås). Istället ska jag försöka tömma förråden. Det kommer jag förmodligen att misslyckas med radikalt. Om vi inte bjuder hem folk varenda helg och ställer till med minst två stora kalas, vill säga. Hur som helst, här kommer ett gott recept på bönbiffar som jag testade idag.

SUNEYE-BÖNBIFFAR
3 dl blackeye-bönor
100 g solrosfrön
5 soltorkade tomater
1 msk senap
1 tsk spiskummin
lite kokspad från bönorna

Koka bönorna och låt dem rinna av (det tar ca 30 min om bönorna INTE är blötlagda). Mixa solrosfröna till mjöl. Mixa bönorna och de soltorkade tomaterna. Blanda ihop med kryddor och så mycket kokspad från bönorna att det blir en ganska torr smet. Forma till platta biffar och stek dem i mjölkfritt margarin. Funkar till allt, även som "burgare".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar