söndag 15 januari 2012

Romrussinglass med yoghurt

I fredags var svärmor på besök, och för att lyxa till det lite extra, gjorde jag glass till efterrätt. Romrussinglass, min favorit. Det var lite ont om sojamjölk i kylen, så jag slängde i lite naturell yoghurt som komplement. Gott blev det! Glassen blev inte så fet idag, eftersom jag använde "light"-sojagrädde.

ROMRUSSINGLASS MED YOGHURT
250 ml sojagrädde (Alpro light)
1½ dl sojamjölk
1½ dl naturell sojayoghurt (Carlshamns, förstås, den är i särklass godast)
1 dl farinsocker
2 tsk vaniljsocker
3 msk russin
1 msk vit rom
1 msk vatten

Börja med att lägga russinen i rom och vatten (eller bara rom, men den vita rom vi hade hemma räckte bara till en msk) i någon timme. Blanda ihop övriga ingredienser, vätskorna bör vara kylda, så kan man köra smeten direkt i glassmaskin. I annat fall bör glassmeten kylas ett tag. Kör i glassmaskinen i 20-30 min. Tillsätt russin med vätska och kör tills maskinen stannar (om din beter sig som min gör, och stannar när glassen är klar). Rör om ordentligt, så att russinen fördelas hyfsat jämnt i glassen. Servera direkt (blir lite likt mjukglass) eller efter någon timme i frysen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar