torsdag 9 februari 2012

Linsfylld squash

Vi äter inte fyllda grönsaker så ofta hemma. Mycket beror det nog på att jag har fått för mig att det är lite krångligt. Först göra fyllning, sedan fylla och därefter in i ugnen. I vardagslag hinns det inte riktigt med. Men när helgen kommer och man kanske har en ledig stund mitt på dagen, går det utmärkt att preppa alltsammans då. 40 min innan middagen fyller man sedan grönsakerna, sätter på tillbehör och sedan är det bara att mumsa på! Att fylla grönsaker är för övrigt ett enkelt sätt att ta tillvara på rester. Men den här gången lagade jag allt från grunden. Gott blev det garanterat.

LINSFYLLD SQUASH
1½ dl röda linser
2½ dl vatten
1 stor squash
1 hackad gul lök
2 finhackade vitlöksklyftor
½ grön paprika i små tärningar
1 kvist hackad bladpersilja
1 tsk spiskummin
1 krm svartpeppar

Koka linserna i vattnet i ca 10 min. Dela squashen i två halvor på längden och gröp ur. Lägg halvorna i en ugnssäker form (jag använde långpannan och passade på att göra kålrots- och morotsstrips till). Hacka squashköttet fint. Fräs löken tills den blir mjuk. Tillsätt squashhacket och fräs vidare tills all vätska har kokat in. Blanda ner vitlök, paprika, persilja, spiskummin, svartpeppar och linser. Fördela fyllningen i squashhalvorna. In i 200 grader varm ugn i ungefär 30 min. Klart att servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar