onsdag 28 december 2011

Risgrynspudding med russin och kardemumma

Till julaftonskvällen hade jag kokat en sats risgrynsgröt, som vi tänkte att vi skulle mumsa på. Det sket sig totalt, för vi var alldeles för mätta efter all mat. Istället fick det bli Pysens nya favoritefterrätt, näst efter paj, förstås. Risgrynspudding. Saffranspuddingen jag gjorde härom dagen tog slut i rekordfart, men eftersom mannen inte gillade den så mycket, gjorde jag en pudding utan saffran denna gång. Pysen fick hjälpa till med att smula tofu. Gick sådär. Det var roligare att blaska med vatten.

RISGRYNSPUDDING MED RUSSIN OCH KARDEMUMMA
1½ dl rundkornigt ris
3 dl vatten
7½ dl sojamjölk
1 msk vaniljsocker
½ msk citronarom
1 tsk stötta kardemummakärnor
1 dl russin
400 g smulad hård tofu

Koka upp ris och vatten och låt sjuda under lock i 10 min. Tillsätt sojamjölken och låt koka upp igen. Sjud på svag värme i 45-60 min och låt svalna. Blanda ner övriga ingredienser. Häll alltsammans i en smord ugnssäker form. In i ugnen, nästan i en timme, på 200 grader. Servera med bärsås - på bilden jordgubbar mixade med färska dadlar. SMASKENS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar