torsdag 10 november 2011

Linssås med rotfrukter, tomat och svamp till pasta

NEEEEEJ!!!! Kameran försvunnen - igen! Dags att jag köper en egen, så att jag slipper låna mannens. Om någon har tips på om jag ska ha en Canon Powershot G12 eller SX 40, får ni gärna kommentera! Bra bild eller ej, den här linssåsen gjorde jag till middag, och den blev riktigt god. För att lyxa till det hela använde jag ekologiska krossade tomater, som BARA består av tomater, utan tomatjuice och citronsyra. Kostar dubbelt så mycket, men det blev å andra sidan dubbelt så gott. Och jag vet att bilden är skitful. Jag skyller på videokameran...

LINSSÅS MED ROTFRUKTER, TOMAT OCH SVAMP TILL PASTA
2 hackade gula lökar
1 stor grovriven morot
1 stor grovriven rödbeta
100 g grovriven rotselleri
175 g skivade champinjoner
2 dl röda linser
3-4 dl vatten
1 tsk spiskummin
1 tsk basilika
1 tsk oregano
1 krm svartpeppar
500 g krossade tomater
1 pressad vitlöksklyfta

Fräs löken genomskinlig. Tillsätt rotfrukter, linser, vatten och kryddor och låt puttra under lock i 20-30 min. Blanda ner tomatkrosset och koka upp. Blanda ner vitlöksklyftan. Servera med pasta - eller någonting annat gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar