söndag 20 november 2011

Glutenfri minestronesoppa

Ibland blir jag galet sugen på mat som jag aldrig någonsin lagar eller ens tänker på annars. Som den kladdiga risotton, bestående av parboiled ris kokt i tomatsås med amerikansk grönsaksblandning, den som serverades i skolmatsalen minst en gång i månaden när jag gick på lågstadiet... För ett par dagar sedan var det dags för minestronesoppa. MINESTRONESOPPA!!!! Jag har inte ätit det sedan, tja, mellanstadiet, kanske, så det var definitivt några år sedan. Resultatet blev inte alls så pjåkigt, även om Pysen mest satsade på efterrätten - fruktsallad, utan banan, för den åt han upp när han skulle hjälpa till att skiva den.

GLUTENFRI MINESTRONESOPPA, 1-2 portioner
5 dl vatten
buljongpasta/fond/tärning efter behag
5 skivade champinjoner
50 g tärnad rotselleri
100 g tärnad kålrot
1 skivad morot
200 g körsbärstomater
några blomkålsbuketter
10 cm purjolök i skivor
1 finhackad vitlöksklyfta
½ dl glutenfria minimakaroner (jag använde Schärs "Anelli", små pastaringar)
1 tsk oregano
1 tsk basilika
lite svartpeppar
½ dl ärter (frysta)

Koka upp vatten och buljongpasta/tärning/fond. Tillsätt svamp, rotsaker och tomater. Låt puttra under lock i kanske 10 min. Blanda ner blomkål och purjolök och puttra vidare i 10 min till. I med vitlök och makaroner och puttra i 5 min eller så lång tid som behövs för att pastan ska bli genomkokt. Krydda och rör ner ärterna (om man inte tinar dem först svalnar soppan snabbare). Klart att servera!

Tips: Byt ut rotfrukter och grönsaker mot annan grönföda. Du som inte är glutenintolerant kan såklart använda vanlig pasta. Lite veggoskinka sätter extra sprätt på soppan för den som vill lyxa till det lite!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar