torsdag 3 november 2011

Enkel grönsakssoppa för veklingar

Jaha, då var det dags igen. SJUK! Usch och fy! Och denna gång kan jag inte skylla på min söta son heller, eftersom han är frisk som en nötkärna (så när som på lite snuva). Nej, det här var nog någon tjejbacill, för även mannen har som väl är hållit sig på benen. Nu börjar jag i alla fall orka sitta uppe igen, och börjar bli lite småsugen på mat, dessutom. Grönsakssoppa är just nu stor favorit. Igår använde jag potatis istället för blomkål, och grönsakerna kan varieras efter smak och säsong. Om man vill göra det ännu enklare för sig kan man använda valfri fryst grönsaksblandning.

ENKEL GRÖNSAKSSOPPA FÖR VEKLINGAR (1 port)
1 skivad morot
10 cm skivad purjolök
några blomkålsbuketter eller skivade potatisar
½ dl gröna ärter
2½ dl vatten
valfri mängd buljongpasta/fond/tärning

Koka upp vattnet med buljongpastan. Tillsätt alla grönsaker utom ärterna och koka tills grönsakerna är lagom mjuka. Släng i ärterna i djupfryst tillstånd och låt soppan stå i 3-4 min (då tinar ärterna och soppan svalnar lite fortare). Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar