fredag 28 oktober 2011

Korvstråganoff

Här kommer ett klassiskt köttrecept i vegananpassad version (därav stavningen). Mina killar åt det med förtjusning - själv gillar jag inte korv, varken i veganform eller ännu mindre i köttform. Eller.... Den STORA killen åt korven, den lilla killen satsade på sås och äppelbitar samt ris. Jag använde vegansk ToRo-korv (gjord på tofu och veteprotein), bara 100 g, men det satte enligt uppgift tillräcklig smak på såsen. Borde kunna ersättas med rökt tofu eller i värsta fall sojakött eller tofu samt lite rökarom.

KORVSTRÅGANOFF (VEGANSK)
1 stor gul lök i bitar
1 morot i ganska tunna skivor
1 skalat och urkärnat äpple i bitar
100 g vegansk korv (eller mer) i tunna skivor
1 msk senap (gärna grov)
1 msk tomatpuré
3 dl vatten
1 msk vetemjöl
1-2 dl sojamjölk (eller -grädde)

Stek löken en stund. Tillsätt morot och äpple och fräs i 5 min till. Blanda ner korven, senap, tomatpuré och vatten. Låt puttra i 10 min. Blanda ut vetemjölet i sojamjölk och rör ner. Sjud tills det tjocknar. Klart att servera - ris och ärter till är en klassiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar