torsdag 13 oktober 2011

Äppelsmulpaj

Innan den första frosten anlände, och innan vi tappade bort vår kamera när vi var på besök i Örebro förra helgen, gjorde jag den här äppelpajen, som blev mycket uppskattad av de flesta. Pysen tyckte dock att smulorna ovanpå äpplena var lite hårda, men när jag sa att det var som kex gick det bra att äta dem. Annars åt han mest sås. Jag använde äppelsorten 'Ingrid Marie', som är ganska hård och syrlig, men det går säkert bra med någon annan (svenskodlad) äppelsort.

ÄPPELSMULPAJ

6 medelstora urkärnade, skalade äpplen i tunna klyftor
1 tsk kanel
1 msk strösocker
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1 dl farinsocker
1 msk vaniljsocker
1 dl rapsolja

Fördela äppelklyftorna i en smord ugnssäker form. Strö kanel och socker över. Blanda ihop havregryn, mjöl, socker, vaniljsocker och olja till en smulig deg. Strö den över äppelklyftorna. Grädda mitt i ugnen, 175 grader i 20-30 min eller tills pajen är gyllenbrun. Servera med vaniljsås (vegansk, förstås) eller glass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar