torsdag 25 augusti 2011

Mungbönsallad med limerasp

Lillkillen har börjat på dagis! Stora killen! Inskolningen går jättefint; mannen, som har hand om den, sitter mest hemma och rullar tummar. Jag har börjat jobba heltid igen, känns än så länge OK. Men.... Jag jobbar mycket hemifrån. Att ta sig till och från jobbet känns som förspilld tid, om jag inte har möten eller försök igång, och det har jag inte nu. Man ska ta vara på den tid man har, inte sant? Idag tog jag vara på den genom att laga enkel, men god mat. Klyftpotatis (som Pysen kryddade med paprikapulver, rosmarin, svartpeppar, ströbröd och lite örtsalt), ugnsbakad blomkål + rödbetor + färsk majs bakad i skalet, färska kålrots- och morotsstavar, och sedan den här salladen, som jag serverade ljummen. Gott, tyckte jag och mannen, medan Pysen riktade in sig på potatisen. Och melonen + dadlarna som vi åt till efterrätt.

MUNGBÖNSALLAD MED LIMERASP
2 dl mungbönor
3-4 dl vatten
1 morot i små tärningar
1 stor hackad tomat
1 finhackad vitlöksklyfta
finrivet skal av 1 lime
2 hackade salladslökar

Koka upp mungbönor, vatten och morot. Sjud under lock i ca 20 min. Tillsätt tomaten och koka tills det blir lite mosigt. Blanda i vitlök, limerasp och salladslök. Klart att servera; varmt, kallt eller mitt emellan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar