onsdag 10 augusti 2011

Mormors grahamsbullar

En av de personer som har betytt mest för mig är min mormor. Fram till att jag flyttade från Örebro som 18-åring, bodde vi nära varandra, och kunde ses ofta. Tack vare att mormor slapp jag vara på dagis mina första tre år, eftersom hon och mamma passade mig halva dagen var. Tack vare mormor lärde jag mig tidigt kladda med degar. Tack vare mormor blev jag intresserad av biologi, vilket nog fick mig att välja den utbildning jag sedan kom att läsa. Nu ses vi tyvärr inte så ofta längre, men för att vara 83 år, är hon väldigt pigg och energisk. På grund av grå starr ser hon dåligt, men baka, det kan hon fortfarande! Här är hennes bidrag till bloggen: Grahamsbullar, som hon har bakat så länge jag kan minnas. På senare år har hon gjort dem veganska, så att hon alltid ska ha någonting att bjuda på om jag skulle råka komma på besök. Bullarna på bilden är "äkta vara" - det är mormor som har bakat dem.

MORMORS GRAHAMSBULLAR (dubbel sats)
1 l vatten
150 g jäst
5 tsk salt
5 msk sirap
1 dl rapsolja eller flytande margarin (mjölkfritt såklart)
16 dl grahamsmjöl
12 dl vetemjöl

Blanda allt i ovanstående ordning och knåda degen ordentligt. Spara lite av vetemjölet. Jäs i 40 min. Knåda, och baka ut till avlånga bullar, blir ca 35 st. Jäs på plåt 25-30 min. Grädda i 225 grader, ca 12 min (mormor låter hälsa att det blir ännu bättre med 250 grader och något kortare tid). Pensla med vatten efter gräddningen och låt dem svalna under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar