lördag 30 juli 2011

Syrrans syrliga rabarberrullar

Trodde jag att det skulle bli bloggpaus? Då trodde jag uppenbarligen fel. Denna gång är det min lillasyster som får bidra med ett recept. Vi ses tyvärr inte så ofta, eftersom vi bor på varsin sida av Sverige, men när vi ses, gör vi det ganska rejält. Denna gång hade hon med sig en smaskig present, som hon hade pysslat ihop själv. Jag har många gånger tänkt testa liknande recept, men eftersom min käre make jobbar med energieffektiviseringar, vågar jag inte riktigt sätta på ugnen under så lång tid, särskilt inte med ugnsluckan på glänt. Syrran, däremot, var smart nog att köra dubbel sats och två plåtar i ugnen. Visserligen förlängs torktiden något, men när man ändå är i farten, så... Jättegott godis! Funkar nog bra med andra syrliga frukter också, men se då till att använda pektin (eller gelésocker) för att få godiset att stelna någotsånär. Äpplen och citrusskal innehåller för övrigt naturligt pektin, så om du har i det funkar det förmodligen ändå. Smaskig spis!

SYRRANS SYRLIGA RABARBERRULLAR
1 kg rabarber
7 dl strösocker + lite till garnering

Koka rabarbern med sockret tills rabarbern mjuknar. Mixa till en slät smet. Bred ut på två bakplåtspappersförsedda plåtar och ställ in i ugnen, 50 grader. Torka med ugnsluckan på glänt i 8-10 timmar. Byt plats på plåtarna några gånger under torktiden. Strö socker på och skär i 2 cm breda band, som rullas ihop till rullar. Förvara i kylskåp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar