lördag 23 juli 2011

Indisk ris-lins-böngryta med blomkål, svamp och morot

OK, jag vet att det finns många recept på "indiska" grytor med ris och linser, och här är ytterligare en. Jag trodde redan att jag hade publicerat ett liknande recept, men inte riktigt. Annars är det för tillfället lite långt mellan inläggen på bloggen. Inte mycket kul att blogga om. Jag saknar inspiration för tillfället, vill göra annat än att stå i köket och experimentera med mat. Som att ta hand om min underbara lilla son, till exempel. Till hösten börjar han i förskolan, så jag försöker njuta så mycket jag kan av att kunna umgås med honom och min man hela dagarna nu under semestern. Pysen gillar för övrigt den här grytan skarpt, i synnerhet om han får mango chutney till. Lägg gärna till några samosas (indiska currypiroger) till de vuxna!

INDISK RIS-LINS-BÖNGRYTA MED BLOMKÅL, SVAMP OCH MOROT, 1 stor gryta
1 tsk kalonjifrön
1 tsk bruna senapsfrön
1 tsk malen kanel
1 msk spiskummin
1 msk amchoor (torkat mangopulver)
3 msk currypulver
1 dutt malen kardemumma
1 minidutt malen kryddnejlika
1 dutt malen muskotnöt
2 lagerblad
1 cm finhackad ingefära
5 hackade vitlöksklyftor
2 stora hackade gula lökar
200 g skivade champinjoner
4 tärnade morötter
1 stort blomkålshuvud i buketter
2 dl splittade skalade mungbönor
2 dl röda linser
2 dl basmatiris
1 hackad tomat
8 dl vatten eller mer

Torrosta kryddorna, tillsätt ingefära, vitlök, lök och svamp och fräs en stund. Blanda ner övriga ingredienser och så mycket vatten att det nästan täcker grönsakerna. Koka i 30-40 min. Rör om då och då. Smaka av med mer kryddor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar