torsdag 28 juli 2011

Böngryta i ugnen

Semesterdags! Känner mig lite utarbetad, efter ett antal halvt sömnlösa nätter, slutspurt på jobbet och en pys som vaknar runt kl. 5 varje morgon. Nu har han slutat amma helt (om än motvilligt), så jag kan inte längre lägga honom vid bröstet och låta honom snutta i en timme, så att jag kan få vila lite till. Nu får det bli enkel matlagning, lata dagar och mycket vila! Varvat med yoga. Behövs för att få ordning på min kropp, som efter det där antalet sömnlösa nätter är lite ur fas. God böngryta som uppladdning, sköter sig själv i ugnen när man har blandat ihop ingredienserna. Vi hade klyftpotatis, ugnsstekt aubergine och sallad till. Alla plåtar i ugnen på en gång, men eftersom vi inte har någon varmluftsugn fick jag byta plats på plåtarna 2-3 gånger under tillagningstiden. Smaklig måltid! Förmodligen blir det lite bloggpaus och datorförbud ett tag nu för mig. Trevlig sommar!

BÖNGRYTA I UGNEN

3 dl stora vita bönor, blötlagda en natt och sedan kokade så att de blir mjuka
2 gula lökar i tunna klyftor
2 hackade vitlöksklyftor
2 hackade selleristjälkar
3 hackade tomater
1 dl hackade örtkryddor (thaibasilika, basilika, rosmarin, timjan och oregano)
svartpeppar

Häll av spadet från bönorna (kokt mängd blir det runt 5 dl bönor utan spad för den som inte vill koka själv) och lägg alltsammans i en ugnssäker form. Droppa eventuellt olivolja över om du gillar det (det gör inte jag). Sätt in i ugnen, 200 grader i ca 1 timme om man har en långpanna med klyftpotatis i den samtidigt och inte har varmluftsugn. Annars tar det lite kortare tid. Klart att servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar