torsdag 30 juni 2011

Pastasallad på rester

När det blev gräddfil över på midsommarafton (jag vet, gräddfil är inte veganskt, men mannen vill sååååå gärna ha det till färskpotatis just på midsommarafton, så denna gång fick han det) och jag dessutom behövde få lite mer plats för burkar i kylskåpet, slängde jag ihop den här pastasalladen åt honom. Den var tydligen väldigt god, för han har frågat flera gånger om vad jag hade i den. Bäst att blogga om den, innan jag glömmer det! Här är salladen förstås i veganiserad version, med sojayoghurt istället för gräddfil. Den som vill ha tjockare konsistens kan använda vegansk creme fraiche istället. Använd glutenfri pasta för en glutenfri version. Gott med falafflar och rostad (friterad) lök till.

PASTASALLAD PÅ RESTER
500 g äggfri pasta, gärna blandade sorter
1 dl vegansk majonnäs, t.ex. Coop's billiga lättmajonnäs
1½ dl naturell sojayogurt (Carlshamns mejeri)
2 msk söt grovkornig senap (Apotekets julsenap!)
3 msk hackad saltgurka (hackad mängd)
5 finhackade soltorkade tomater (ej i olja)
½ finhackad rödlök
½ finhackat äpple
½ finhackad persika

Koka pastan. Häll av vattnet och låt pastan ligga i kallt vatten så att den svalnar. Blanda med övriga ingredienser. Förvaras sedan i kylskåp - salladen håller sig bra i några dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar