fredag 10 juni 2011

Kanelglass med äppelmosrippel

Ööööööööhhhhhhh!!!! Vad det är varmt! Den senaste tiden har det verkligen varit total värmebölja på det platser jag har befunnit mig (Göteborg och Uppsala). Jag är inte jättebra på att hantera sol och värme, och är definitivt ingen person som ligger i solen. Snarare sitter jag och häckar under ett träd i skuggan. Matlagningen hamnar också på undantag, och jag känner mest för att äta sallad och vattenmelon. Ikväll tänker jag vara lat. Och bjuda på typsikt inte-så-jättenyttig-fredagsmysmat. Våfflor. Med hemlagad glass. Mums!

KANELGLASS MED ÄPPELMOSRIPPEL
1 pkt, 300 ml, Soyatoo-grädde på tetra
4 dl sojamjölk
1 dl brun farin
½ msk vaniljsocker
1-2 tsk malen kanel
½-1 dl äppelmos (jag använde lågkalorivariant från Önos)

Rör ihop allt utom äppelmoset och kyl smeten ordentligt. Kör i glassmaskin tills glassen är klar. Klicka ner äppelmos och rör försiktigt om så moset "ripplar" sig i glassen. Låt stå en stund i frysen före servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar