torsdag 9 juni 2011

Chilisincarne med morötter och majs

Vita bönor i tomatsås har aldrig varit någon favorit för mig. Senast jag åt det var nog 2004, när jag och mannen var i Australien. Inget bra veganland, i alla fall inte dåförtiden. Jag LEVDE på vita bönor i tomatsås, vita bönor i tomatsås med tillsats av curry, vita bönor i tomatsås utan socker, vita bönor i stark tomatsås. Samt lite Dolmio-pastasås när vi kom över det. Mannen gillar det fortfarande, konstigt nog, fast han åt å andra sidan inte en burk om dagen i en månads tid... Igår måste jag ha drabbats av värmeslag, för jag var faktiskt SUGEN på vita bönor i tomatsås. I Uppsalas 26-gradiga värme måste jag ha fått en Aussieflashback. Vita bönor blev det, fast i en gryta. Mycket godare än att äta burken som den är!

CHILISINCARNE MED MORÖTTER OCH MAJS
2 gula lökar, hackade
3 tärnade morötter
2 vitlöksklyftor, hackade
400 g krossade tomater (1 burk)
1-2 dl vatten
1½ dl fin sojafärs
1-2 msk balsamvinäger
1 msk spiskummin
1 msk paprikapulver
cayennepeppar efter behag
1 tetra vita bönor i tomatsås (400 g, ICA:s använde jag)
150 g frysta majskorn

Fräs lök och morötter tills löken är mjuk. Tillsätt vitlök, tomatkross, vatten, sojafärs, vinäger och kryddor. Låt puttra under lock tills morötterna är mjuka. Blanda ner bönor och majs och hetta upp. Klart att servera! Med gryn, pasta, nudlar, pommes frites, nachos, som fyllning i tortillas eller tacos... Gärna med grönsallad och kokta haricot verts till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar