söndag 1 maj 2011

Kinesisk gurksallad

År 2004 tillbringade jag 3½ månad i Kina, närmare bestämt i Nanjing större delen av tiden. Jag var där som student för att göra en fältstudie i stadsnära grönsaksodlingar, och fick förmånen att få hela resan finansierad via ett stipendium. Mina kinesiska värdar på forskningsinstitutet ISSAS var oerhört gästfria, och gjorde sitt bästa för att tillmötesgå mina och min samarbetspartners önskningar om vegan- respektive vegetarisk mat. Middagarna åt vi väldigt ofta på en liten kvartersrestaurang på väg mellan institutet och hotellet där vi bodde. En av favoriträtterna var en kall gurksallad med mycket vitlök och några droppar sesamolja. Det här receptet är lite inspirerat av den rätten. Suveränt på våren, när gurkorna är smala och krispiga. God som förrätt eller tillbehör till kinesisk mat.

KINESISK GURKSALLAD

1 gurka, delvis skalad (se bilden), skuren i sneda skivor
1 mycket finhackad vitlöksklyfta
1 tsk sesamolja
1 msk neutral olja, t.ex. linfröolja
1 msk svart risvinäger (mild och söt)
1 krm salt

Lägg gurkskivorna på en assiett. Blanda ihop vitlök, oljorna, vinägern och saltet i en skål och häll det över gurkan. Servera direkt eller efter en liten stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar