tisdag 12 april 2011

Vegansk lammcurry med linser, aubergine, blomkål och potatis

Den här curryn är en av mina favoriträtter. Ursprungsreceptet kommer från någon bok med mat från Sydostasien, och är hämtad ur avsnittet som handlar om Malaysia. Mitt "andra hemland". Jag är väldigt sällan där, men den mat jag föredrar är ganska tydligt inspirerad av det kinesisk-malaysiska och indisk-malaysiska köket. Bäst smakar curryn om man har i åtminstone några bitar veggo-lammkött (fryst form, finns hos HuaXia supermarket på Herkulesgatan i Stockholm). Den som vill kan dessutom tillsätta lite kokosmjölk för extra piff. Grönsakerna kan varieras efter smak och tillgång, men aubergine och blomkål är ett måste. Jag brukar ganska ofta tillsätta kålrot i tärningar och färska champinjoner, men hade inte i det denna gång.

VEGANSK LAMMCURRY MED LINSER, AUBERGINE, BLOMKÅL OCH POTATIS
2 msk curry
1 hel kanelstång
5 hela kardemummakapslar
2 kryddnejlikor
1 bit stjärnanis
några curryblad
1-2 tsk spiskummin
gärna lite malen eller hel fänkål
2 finhackade gula lökar
3 skivade morötter
5 hackade vitlöksklyftor
1 tsk finhackad ingefära
2 auberginer i tärningar
500 g blomkål i buketter
½-1 dl gröna eller bruna linser
5 torkade tongku (shitake)-svampar i bitar
2-3 dl vatten
3 potatisar i bitar
150 g veganskt lammkött i tunna skivor (kan uteslutas eller ökas beroende på ekonomi...)
2 klyftade tomater eller några körsbärstomater
1 tsk tamarindpasta
ev. 1-2 dl kokosmjölk

Sjud alla ingredienser t.o.m. potatis i en stor kastrull tills potatisen börjar mjukna. Det gör ingenting om det blir lite sönderkokt, det är snarare en fördel! Tillsätt lammkött, tomater och tamarind utrörd i lite vatten. Låt puttra i 5 min till. Rör ner kokosmjölken. Servera med ris eller bröd.

3 kommentarer:

  1. Hej vännen!!! Tack för kommentarer på bloggen så jag vet att du lever=) Jag har försökt maila flera ggr men tiden finns inte. Jag får kanske sänka mina ambitioner om att skriva lååånga mail. Bättre med flera korta kanske. Du och Noah finns i mina tankar iaf! Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad är "veganskt lammkött" och var finner man det? Går det bra med ett annat köttsubstitut tror du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag skrev i inlägget - jag har hittat veganskt lammkött i frysdisken på Hua Xia Supermarket på Herkulesgatan i Stockholm. Annars TROR jag att Vanastic Foods har det, men är inte säker på att de svenska återförsäljarna (ffa Seitanfoods, se länk till höger) har tagit in det än. Kanske även Goodstore på Söder i Stockholm kan ha? Just lammköttet är lite kryddat. Att bara ersätta med texturerat sojaprotein tror jag funkar, men smaken blir inte densamma. I så fall ska du nog blanda i lite buljongpulver/pasta/extrakt/tärning också. Något annat FRYST köttsubstitut borde dock funka fint!

      Radera