lördag 9 april 2011

Pysens nyttiga tjockisplättar

Plättar och pannkakor har oförtjänt dåligt rykte som "onyttig" mat, tycker jag. Till och med "vanliga" icke-veganplättar är ganska nyttiga, särskilt om man lägger till en frukt och lite grönsaker istället för ett berg av lönnsirap, sylt eller socker. Min mammas plättar är helt fantastiska; bara genom att tillsätta en gnutta vaniljsocker lyfts en annars ordinär smet till nya höjder. Mini-Santosha har blivit väldigt förtjust i plättar på sistone. Jag gör dem nyttigare genom tillsats av proteinpulver och riven morot. Första gången använde jag vanligt vetemjöl, men på bilden har jag ersatt det med bovetemjöl och rismjöl för en glutenfri version. Jag har som bekant ingen plättlagg, men det går bra att steka smeten i klickar i en vanlig stekpanna.

PYSENS NYTTIGA TJOCKISPLÄTTAR
3 dl mjöl (t.ex. hälften bovetemjöl, hälften rismjöl)
½ dl Pro 92-proteinpulver (finns hos gymgrossisten eller bodystore.com; innehåller dock sötningsmedel om du är rädd för sådant)
1 stor finriven morot (eller använd någon annan finriven eller finhackad grönsak, t.ex. grönkål, majs, palsternacka...)
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
ev. 1 tsk kanel (pysen älskar kanel...)
4-5 dl sojamjölk (Provamel Extra använder jag)
ev. ½ dl Blutsaft (bättrar på järninnehållet)
2 msk mjölkfritt margarin + extra till stekning

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt sojamjölk och ev. Blutsaft tills konsistensen är ganska tjock. Rör ner moroten och flytande mjölkfritt margarin. Låt smeten svälla i 10 min. Grädda plättar på medelvärme i smord stekpanna eller plättlagg. Servera som de är eller med lingonsylt, bärmos, fruktmos eller kanel.

Tips: Frys in plättarna styckevis på en bricka eller tallrik. När de är stela, lägg i påse och tina så många som önskas när det är bråttom med mat eller mellanmål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar