lördag 16 april 2011

Enkel barnvänlig potatisgratäng

Potatis tillhör inte mini-Santoshas favoriter. I synnerhet inte i mosad form. Det spottar han ut. Kokt är inte heller någon höjdare. Ugnsbakad i halvor eller klyftor går möjligen, i curry är det OK och stekt från pappas tallrik är riktigt gott. Tur att hans mamma, d.v.s. jag, föredrar ris och oftast har det till maten. Hur som helst, nu hade turen kommit till att testa potatisgratäng. Sojaost gillar han, och eftersom jag hade en snutt hemma, fick den åka med. Barn, i synnerhet veganbarn, behöver extra fett, så här snålades det inte på margarin (mjölkfritt) och sojagrädde! Fast jag tycker faktiskt att vätskan i potatisgratäng måste blandas med mjölk för att det inte ska bli för stabbigt. Vuxna vill nog ha mer salt (salta efteråt, om gratängen ska serveras till små barn). Pysen åt typ två skedar, sedan ville han inte ha mer. Misstänker att jag får kämpa vidare med potatisrätterna. Om det nu är nödvändigt att äta potatis...

ENKEL BARNVÄNLIG POTATISGRATÄNG
800 g -1 kg potatis, skalad i tunna skivor
½ purjolök (den gröna delen!) i fina skivor
250 ml sojagrädde (Alpro)
2 dl sojamjölk (osötad)
75-100 g riven veganost (cheddarsmak gillar jag bäst)
mjölkfritt margarin

Smörj en ugnsfast form med mjölkfritt margarin. Varva potatis, purjolök och riven ost i formen, så att understa lagret är potatis, översta är först potatis och sedan ost. Häll på sojagrädde och sojamjölk samt lite mjölkfritt margarin. Grädda i ugnen, 175-200 grader, i 45-60 min. Servera med sallad och någon baljväxt (sallad, biffar, bollar, röra...).

1 kommentar:

  1. Åh, potatis som är så gott. Kanske potatis gillas mer när Mini har blivit större? Bara att vänta och se, annars är det väl inte nån större katastrof. =)

    SvaraRadera