lördag 5 mars 2011

Veggo-dillkött på sojakyckling

Retromat igen... När jag var liten var vi hos mormor och morfar nästan varje söndag på "söndagsmiddag". Ibland serverades dillkött (ja, jag åt kött på den tiden, men jag kan knappast säga att det var någon favorit - jag gillade mest sås och potatis...), med kokt potatis och hemlagad vinbärsgelé till. Hemma ändrade pappa om receptet, använde höns eller kyckling i och hade ris till. Här kommer min glutenfria, djurvänliga variant. Jag använde blötlagda sojakycklingstrimlor från Vegogården, men det går säkert bra med någon annan typ av veggokött.

VEGGO-DILLKÖTT PÅ SOJAKYCKLING
2 dl sojakycklingstrimlor, blötlagda
100 g rotselleri i små bitar
3 små gula lökar i klyftor
2 morötter i små bitar
3 dl vatten
5 kryddpepparkorn
1 krm vitpeppar
1 lagerblad
buljongpasta
1½-2 msk maizena utrörd i lite vatten
1 tsk ättiksprit
1-2 msk dill (fryst hackad)

Koka grönsaker, kryddor och vatten i 30-45 min. Tillsätt sojakycklingen och koka vidare en stund till. Red av med maizena och smaka av med ättika, buljongpasta och dill. servera med kokt ris eller potatis och gärna någon grön grönsak till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar