söndag 13 mars 2011

Nästan nyttiga glutenfria semlor med pumpamassa

Sent omsider kommer här ett recept på nästan nyttiga glutenfria semlor. Den riktiga fettisdagen hoppade jag över i år, det är lite för mycket annat på dagordningen just nu. Men, nu börjar jag se ljuset i tunneln och hoppas att det snart ska bli lite lugnare så att jag hinner laga mat igen. Semlebullarna passar nog minst lika bra som matbröd, och pumpamassan var en riktig höjdare. Inte så sött, men väldigt gott. Fast... För dem som äter gluten är nog vanliga bullar bättre.

PUMPAMASSA (liten sats)
1 dl pumpafrön
1 msk farinsocker
lite vatten
Mixa pumpafrön och socker till mjöl. Blanda med så mycket vatten att det hela får konsistens som mandelmassa ungefär.

NÄSTAN NYTTIGA GLUTENFRIA SEMLOR MED PUMPAMASSA
15 g jäst
2 msk linfrön
1½ msk psyllum (Finax)
2 tsk fiberhusk
½ dl pofiber
1 finriven morot
2 msk äppelmos
1 msk mjölkfritt margarin
1 tsk stött kardemumma
ca 4 dl glutenfri grov mix (Semper)
ca 3 dl vatten
pumpamassa
Soyatoo-grädde

Blanda samman alltihop till en kletig deg. Låt jäsa i minst 1 timme, gärna längre. Forma runda bullar och lägg på papprad plåt. Låt jäsa 45 min till under bakduk. Grädda, 225 grader i 10-15 min. Låt svalna under bakduk.

Montering: Skär ett lock av önskat antal bullar. Gröp ur lite av bottendelen och blanda med "lagom mycket" pumpamassa. Lägg tillbaks röran i den urgröpta bullen. Sputa Soyatoo-grädde över. Lägg tillbaks "locket" och pudra eventuellt lite florsocker över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar