torsdag 31 mars 2011

Linssallad med senap och saltgurka

Igår var det VÅR här i Uppsala. Mannen planterade tomater, blekselleri och smultron inför sommarens balkong- och odlingslottsäventyr, pysen sorterade fröpåsar utan att kasta ner några i huvudet på våra grannar under, och själv försökte jag kurera mig från feber och magsjuka på bästa sätt. Inspirerad av det vackra vädret (och av att jag hade plockat årets första tussilago) fick man och pys äta sallad till middag. Själv fick jag vackert fortsätta min diet bestående av kinesisk risgröt, riskakor, mini-Santoshas majskrokar, grapefrukt, blåbärssoppa, soygurt och chips i väntan på att magen skulle börja må bättre (min mage fungerar inte som andras, det som jag brukar kunna äta när jag är sjuk fungerar definitivt inte för alla)... Pysen ÄLSKADE den här linssalladen, som var mycket enkel att göra.

LINSSALLAD MED SENAP OCH SALTGURKA
2 dl bruna linser
2 msk hackad saltgurka
1 msk stark grov söt senap
1 msk svensk kallpressad rapsolja

Koka linserna. Låt rinna av och svalna lite. Tillsätt övriga ingredienser och rör om.

Tips: Till salladen serverade jag en bulgursallad på rester av bulgur kokt i kantarellfond och finhackad lök, finhackad gurka, stark ajvar reilish, solrosfrön, svarta sesamfrön, pressad citron och olja; en majssallad på majs, strimlade soltorkade tomater i olja, olivolja, oregano och svartpeppar; morotsstavar och skivat päron. Pysen fick riven morot, finhackat päron och naturella majskorn till. Morötterna var blä, päronet sådär, majsen kul att plocka med och linssalladen mums.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar