onsdag 23 mars 2011

Kinesisk färssås

Nu blir det lite kinesiskt igen! En god, lite annorlunda färsrätt, som min pappa brukade laga en variant av med kött. Min är förstås vegansk. För extra piff kan man ha i blötlagd, finhackad donggu (shitake) svamp, men det hade jag inte denna gång, eftersom mannen tycker att konsistensen är så mysko. Började laga rätten igår, men så var vi tvungna att bege oss till barnakuten med mini-Santosha, som har varit magsjuk och var så himla hängig att sjukvårdsupplysningen ville få en bedömning av läkare. Som tur var gick det bra, och vi fick åka hem igen. Och maten, den fick vi äta upp idag istället. Med nudlar och wokade grönsaker med chili till.

KINESISK FÄRSSÅS
2 finhackade gula lökar
300 g skivade champinjoner
1 finhackad stjälk selleri
3 finhackade vitlöksklyftor
1 tsk finhackad ingefära
1 msk inlagd rättika
1½ dl fin sojafärs
1½-2 dl vatten
1 msk svart risvinäger
½ msk kinesisk soja
200 g squash i halvmånar
1 krm vitpeppar
1 tsk sesamolja

Fräs löken tills den får lite färg. Tillsätt svamp, selleri, vilök och ingefära och fräs i några minuter till så att mycket av vätskan försvinner (här avbröt jag för att åka till sjukhuset). Tillsätt sojafärs, vatten, vinäger och soja och puttra i 10-15 min. Blanda ner squashen och sjud tills den har mjuknat. Smaka av med vitpeppar och sesamolja. Klart att servera, gärna med nudlar och kanske lite finhackad gräslök eller purjolök på toppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar