lördag 8 januari 2011

Kikärtsfärsbiffar

Idag kom mina föräldrar på besök. Ofta brukar de tycka att vi inte ska bekymra oss över matlagning, utan nöjer sig med hämtpizza, men denna gång tyckte jag att jag skulle anstränga mig åtminstone en smula. I synnerhet eftersom jag inte bakade något bröd eller någon kaka att bjuda på (vilket jag brukar göra), utan bjöd på mannens icke-veganska julostkaka som behövde ätas upp. Så det fick bli potatisgratäng. Egentligen skulle jag ha gjort en kikärtssallad till, men så råkade mini-Santosha somna, och vips, fick jag lite extra tid till matlagning. Det blev kikärtsfärsbiffar istället. Riktigt goda, ganska tuggiga. Värda att göra fler gånger, i synnerhet då Pysen också åt med god aptit. Ajvar reilish, rödkål (från burk) och broccolimix (från frysen) till! Recept på potatisgratäng får komma någon annan gång.

KIKÄRTSFÄRSBIFFAR, ca 15 st
3 dl kikärter, blötläggs och kokas
2 dl fin sojafärs, blötläggs i kokspad från kikärterna i 5-10 min
2 gula lökar, hackade
1 hackad morot
2 vitlöksklyftor
1 dl jästflingor
1 msk pressad citron
1 msk senap
½ msk tomatpuré
½ msk spiskummin
1 tsk paprika
1 msk basilika
½ tsk svartpeppar
2 msk bovetemjöl

Mixa kikärterna tillsammans med lök, morötter och vitlök till ett ganska slätt mos. Tillsätt sojafärsen, jästflingor, citron, senap, tomatpuré, kryddor, bovetemjöl och eventuellt så mycket vatten att det blir en ganska fast smet. Rör om ordentligt, men mixa inte! Forma biffar. Lägg på bakplåtspapprad plåt och grädda mitt i ugnen, 225 grader, 20-25 min (samtidigt som potatisgratängen gräddas under). Eller stek i stekpanna i lite olja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar