måndag 20 december 2010

Ugnsstekta marinerade champinjoner, nötbiffar, apelsinbakade morötter och persiljeprickigt potatismos

Små barn är vandrande smitthärdar. Förra helgen fick jag erfara vad det innebär att ha en 1-åring och en man med influensa. Denna helg var det tydligen min tur. Nyponsoppa, salta kex och julmust har varit min diet de senaste dagarna. Nu är jag visserligen hungrig, men så fort jag börjar äta mår jag illa igen. Men, skam den som ger sig - om maten är god KANSKE man får ner en tugga till... Dagens middag slank ner, plus ugnsbakade lökklyftor (lägg tillsammans med svampen) och gurka. Komplicerad mat, för att vara mig... Det som ska in i ugnen kan med fördel sam"gräddas", men byt plats på formarna lite då och då så att allt får lite färg. Potatismos, morötter och svamp skuren i små bitar fungerar även för små barn. Utom för vår Pys, potatismos var tydligen inte alls gott.

UGNSBAKADE MARINERADE CHAMPINJONER
300 g champinjoner, stora i 4 delar, små hela
2 msk tomatpuré
1 krm av vardera kryddnejlika, muskotnöt och svartpeppar
1 tsk vitlökspulver
1 tsk honung (eller sirap för den som inte äter honung)
½ msk balsamvinäger
lite vatten

Gojsa ihop alltsammans och ställ i kylen i någon timme. Lägg i ugnssäker form (smord). Sedan in i ugn, 225 grader i 45-60 min.

NÖTBIFFAR/-BOLLAR/-JÄRPAR (ganska stor sats)
2 dl havregryn (hirs- eller boveteflingor för spannmålsfri version)
2 dl vatten
1 tsk av vardera spiskummin, cacao & chili-krydda och paprikapulver
1 krm kanel
1½ dl rostade salta jordnötter
½ dl hampafrön (med skal)
3/4 dl solrosfrön
½ gul lök
7 soltorkade tomater
senap till pensling
lite olja

Blanda havregryn, vatten och kryddor och låt svälla i 10 min. Mixa nötter, lök och tomater. Blanda ihop alltsammans till en smet. Ställ i kylen eller forma direkt till biffar, bollar, järpar, limpor etc. Lägg i smord form. Pensla med senap och droppa över lite olja. Grädda i 225 grader i 30 min, eller stek i stekpanna (hoppa över senapssteget).

APELSINBAKADE MORÖTTER
500 g morötter i långa stavar
rivet skal av 1/4 apelsin (obesprutad, tack!)
saft av 1 apelsin
1 tsk timjan

Blanda i ugnssäker form. Grädda, 225 grader i 45-60 min.

PERSILJEPRICKIGT POTATISMOS
750 g potatis
1½-2 dl sojamjölk (Provamel Extra)
vitpeppar
ev. buljongpasta eller salt
½-1 dl finhackad persilja

Skala potatisen, skär i bitar och koka den mjuk. Häll av vattnet. Stöt med potatisstöt till mos eller använd elvisp (jag äger ingen:-)). Tillsätt sojamjölk till lagom konsistens och smaka av med kryddor. Rör ner relativt mycket finhackad persilja strax innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar