söndag 12 december 2010

Glutenfria lussebullar 2010

När jag nu har varit så snäll och bakat "vanliga" lussekatter till min bättre hälft och bästa pys, kände jag att även jag var värd lite saffran. Dock var jag inte så modig att jag redan nu vågade testa att utesluta färdigblandad mjölmix till förmån för mina egna blandningar... Dessutom hade jag mix hemma; Lailas grova, så den fick åka i degen. Knådbart blev det också! Jag glömde ha i kanel i omgång 2 av utbakningen, så hälften blev med och hälften utan. Palmsockret kan ersättas med brun farin. Jag hade en hel tsk kardemumma i bullarna, tyckte dock att kardemummasmaken tog över lite väl mycket, så jag skulle tippa på att ½ tsk räcker. Sedan är glutenfritt bröd av mix som vanligt "gummikonsistens" på, men bullarna blev goda i alla fall.

GLUTENFRIA LUSSEBULLAR 2010
15 g jäst
40 g palmsocker (Indonesiskt, ganska hög vattenhalt)
½ g (1 pkt) saffran, stött
2 tsk fiberhusk
1 msk psyllum (från Finax)
3/4 dl pofiber
½-1 tsk stött kardemumma
1 grovrivet äpple
ca 300 g Lailas grova mjölmix (grönt paket)
1 dl russin
vatten
75 g mandelmassa
pärlsocker
malen kanel

Knåda samman alla ingredienser utom mandelmassa och kanel med så mycket vatten att det blir en lös med hanterbar deg. Låt jäsa länge under bakduk (6-8 timmar fick min jäsa, men det räcker troligen med 2-4 timmar). Dela degen i två delar. Platta ut varje del till en cm-tjock kaka på mjölat bakbord med fuktad hand. Riv mandelmassa över och rulla ihop till en rulle. Pudra kanel över. Skär i bitar, 1½ cm tjocka, och lägg i pappersformar. Strö pärlsocker och ev. kanel ovanpå. Låt jäsa under bakduk i någon timme. Grädda, 250 grader, mitt i ugnen, 6-8 min. Låt svalna under bakduk och frys in det som inte går åt direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar