torsdag 30 december 2010

Currybanansås

Det här blir nog sista inlägget för i år. Tyvärr utan bild:-(. Jag hann inte ta fram kameran innan allt var antingen uppätet eller uppytsat i "ful skål". Dessutom bloggar jag från lånad dator och har inte kamerakabeln. Hur som helst; såsen var god, det tyckte i synnerhet mini-Santosha som åt tre portioner tillsammans med jasminris - hans favorit. Själv hade jag dessutom en vitkåls-purjowok och ärter till. Pysen har dock bestämt sig för att ärter inte duger till mat längre, men är roliga att trycka på så att innehåller sprätter iväg... Curry-pulvret denna gång blev Santa Marias vanliga, eftersom mitt malaysiska inte fanns i svärmors skafferi. Såsen är som sagt väldigt god till ris, men fungerar säkerligen tillsammans med andra gryn eller potatis också.

CURRYBANANSÅS
1 hackad rödlök
1 fint tärnad morot
1 msk currypulver (reglera mängden efter styrkan!)
1 tsk spiskummin
½ tsk kanel
½ skivad banan
1½ dl vatten
1½ dl kokosmjölk (helfet)

Fräs rödlök och morot en stund. Tillsätt currypulvret, spiskummin och banan och fräs en liten stund till. Häll i vattnet. Sjud under lock i 10-20 min, beroende på tid. Mixa såsen. Tillsätt kokosmjölken och värm. Späd eventuellt med mer vatten om såsen blir för tjock. Klart!

1 kommentar: