söndag 26 december 2010

Citrussallad med kanel och kardemumma, dadlar och kakaonibs

Den här goda citrussalladen kan jag verkligen rekommendera! Originalreceptet kommer från Coops medlemstidning "Mersmak", men jag har som vanligt ändrat lite i det. Nästa gång jag gör salladen ska jag låta den marinera i lagen i några timmar, så att citrusfrukterna verkligen tar smak av den. Dessutom tror jag att den blir supergod med bara apelsiner; vanliga och blod-, och kanske granatäpple för att få till lite färg. Jag använde dyra, stora medjool-dadlar denna gång, men det går säkert lika bra med "billiga" i ask. Huvudsaken är att de är färska.

CITRUSSALLAD MED KANEL OCH KARDEMUMMA, DADLAR OCH KAKAONIBS, 2-3 port
½ dl farinsocker
½ dl vatten
½ tsk kardemumma
1 liten hel kanelstång
2 stora apelsiner
1 liten blodgrapefrukt
1 clementin
2 medjool-dadlar eller 4-5 "vanliga" färska, grovhackade
2 msk kakaonibs

Koka upp socker, vatten, kardemumma och kanel och sjud i 5 min. Skala och skiva citrusfrukterna på tvären. Varva dem i en stor skål (eller flera små portionsskålar). Häll på sockerlagen och strö dadelhack och kakaonibs över. Servera bums, eller ställ svalt i några timmar så att frukten drar åt sig av smaken på lagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar