onsdag 24 november 2010

Mangoglass på pysens 1-årsdag

För ett år sedan vid den här tiden sa det POFF när fostervattnet gick. 1½ timme senare startade värkarna, och ytterligare 4 timmar senare var pysen född! Nu är han 6.5 kg tyngre, 25 cm längre och en helt fantastisk liten person som jag inte vet hur jag skulle klara mig utan. För att fira honom fick han för första gången smaka på glass idag. Hemgjord vegansk, förstås. Behöver jag skriva att det gick hem? Mangon var tyvärr inte riktigt mogen, så glassen blir ÄNNU godare med en fullmogen eller nästan övermogen frukt. Satsen är på gränsen till vad vår glassmaskin av märket KRUPS klarar av utan att det ska svämma över. Har man en Philips får man nog halvera satsen är jag rädd, eftersom den har lägre kapacitet...

MANGOGLASS PÅ PYSENS 1-ÅRSDAG
300 ml Soyatoo sojagrädde på tetra
4 dl sojamjölk (Provamel extra)
3/4 dl farinsocker
½ msk vaniljsocker
300 g mixad färsk mango

Blanda alla ingredienser till en smet. Kör i glassmaskinen. Ställ in i frysen en stund före servering. Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar