tisdag 24 augusti 2010

Wok med enoki-svamp och fem kryddor

Trots att vi ganska ofta äter "kinesisk-inspirerad" mat hemma är jag dålig på att lägga ut några recept på det vi äter. Det är liksom så självklart för mig att bara woka, slänga i några färdiga såser (inköpta i kinesiska butiker, dock), lite kryddor, strö över lite nötter och servera med ris, att jag inte tänker tanken att det inte är lika självklart för andra, som INTE vuxit upp med en far som har jobbat som kock i flera år och ALDRIG lagar mat efter recept. Bättring även på denna front utlovas! Här kommer en första wok-variant, som vi nyss smaskade i oss till middag. Enoki-svamp ser ut som långa vita tjocka trådar med en liten knopp överst, finns i välsorterade asiatiska butiker eller typ ICA Maxi. Uteslut eller ersätt med "gyllene nålar" (torkade liljor, som blötläggs i hett vatten i ca 20 min).

WOK MED ENOKI-SVAMP OCH FEM KRYDDOR
½ gul lök i strimlor
1 rejäl klyfta vitkål i strimlor
3 strimlade morötter
3 hackade vitlöksklyftor
100 g enoki-svamp
1 msk vegetarisk woksås (imitation av ostronsås, märket Lee Kum Kee)
½ msk japansk soja
2 krm "fem kryddor" (kinesisk blandning med bl.a. stjärnanis, lagerblad; viktigt att välja en god sort - jag har en thailändsk....)

Woka lök, vitkål, morötter, vitlök och svamp i några minuter - så att det hela blir knaprigt mjukt. Tillsätt woksås, soja och fem kryddor och rör om. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar