söndag 18 juli 2010

Linsquinotto med svamp

Värmen har lagt sig något, och igår kväll fick vi ett hett efterlängtat regn, som mot alla odds resulterade i några vattenpölar ute på vår gård. Matinspiration hade jag inte, ändå lyckades jag åstadkomma en god linsquinotto med svamp till middag. Om man hoppar över fräsningen, använder tomatpuré utan salt och sedan kör alltsammans i mixern eller skär allt i mindre delar, samt tillsätter lite extra fett, blir det även en lämplig rätt för småttingar under ett år. Min egen pys håller på att få sin första tand nu, dreglar duktigt över mammas tallrik när jag äter (och pysen absolut vill sitta i knä).

LINSQUINOTTO MED SVAMP, per portion
1 liten finhackad rödlök
1 finhackad vitlöksklyfta
150 g champinjoner i bitar
1 liten morot i fina tärningar
½ dl svart quinoa
½ dl gröna linser
1 msk tomatpuré
1 lagerblad
1½ dl vatten
1 msk färsk timjan
lite svartpeppar

Fräs lök, vitlök, svamp och morot en liten stund. Tillsätt quinoa, linser, tomatpuré, lagerblad och vatten. Rör om och låt koka upp. Sjud i ca 20 min. Blanda ner timjan och svartpeppar. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar