fredag 4 juni 2010

Sojayoghurt med nypon och vanilj

Många smårätter här nu... Den här yoghurten blandade jag till igår, och den blev riktigt lyckad! Någon gång ska jag knåpa ihop ett recept på hemgjord nyponsoppa också, måste bara leta reda på det först. Jag använde naturell sojayoghurt från Carlshamns mejeri, men det borde fungera även med Alpro soya eller för all del hemgjord om någon händelsevis skulle göra sådan. Jag har gjort det förut med bakteriekultur från Mejeribolaget (bakterierna var dock uppfödda på mjölk), men tyvärr finns den inte att köpa längre.

SOJAYOGHURT MED NYPON OCH VANILJ, per portion
2 dl naturell sojayoghurt
½ tsk vaniljsocker (gärna med äkta vanilj)
1 tsk nyponpulver (nyponskalsmjöl)

Blanda alltsammans och mumsa på! Eventuellt kan man röra ut nyponpulvret i lite hett vatten först för att få det jämnt fördelat i yoghurten. Jag tycker personligen inte att det gör så mycket om det är lite klumpar, men det kan ju finnas andra som har en annan åsikt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar