tisdag 29 juni 2010

Bebis-skramlad tofu

Näst efter färsk ananas, solvarma jordgubbar och bröstmjölk (såklart), är det här mini-Santoshas (7 månader) favoriträtt just nu - även mamma tycker att det är gott, om man tillsätter lite kryddor, näringsjäst och struntar i att mixa alltsammans när bebisportionen och några burkar till frysen är undantagna. Smaklig måltid!

BEBIS-SKRAMLAD TOFU
1 liten färsk hackad lök
1 grovriven morot
1 liten grovriven potatis
5 cm grovriven squash
2 stora skivade champinjoner
100 g blomkål i små buketter
150 g tofu i smulor
ev. kikärtsmjöl (om det blir väldigt vattnigt)
ev. näringsjästflingor
ev. kallpressad raps- eller linfröolja

Lägg allt utom tofun i en kastrull. Lägg på ett lock och låt koka tills alltsammans är mjukt. Tillsätt tofun. Värm. Om det blir väldigt vattnigt - tillsätt kikärtsmjöl och koka upp så att det tjocknar. Blanda i näringsjäst och olja. Mixa. Klart!

2 kommentarer:

  1. Denna blogg är ett bra exempel på att veganmat inte behöver bli tråkig. Jag blir så sur på personer som tror att maten blir fantasilös utan kött. Hur fantasifullt är en köttbit med pommes och sås? Trots detta är det basföda i vårat avlånga land. Nog pratat om det. Jag blev jätteinspirerad efter att ha läst några recept. Ska eventuellt testa att göra linspastejen redan ikväll. Sedan är det intressant med glassen som du skrev om. Det verkar jättelätt. Mjölkfria glassen man köper från bla. tofuline är proppfull med kemiska tillsatser och färgämnen. Bättre att göra själv. Tack för en intressant resa genom mat. Sidan fungerar som mer än bara blogg. Den fungerar även som receptbank vilket jag uppskattar. Det blir bokmärken nästa för denna!

    Mvh Emil

    SvaraRadera
  2. Hej Emil!
    Kul att du har hittat hit! Jag trodde att jag var i princip ensam om att läsa mina inlägg - ska försöka klura ut hur man lägger upp ett receptregister, men det kan ta ett tag...

    SvaraRadera