söndag 2 maj 2010

Fuskfylld aubergine

Den här latmansrätten kom jag på till lunch idag. Istället för att hålla på och först gröpa ur auberginehalvor, sedan hacka och blanda urgröpet med fyllning och sedan fylla eländet under mycket svordomar, så skivade jag helt enkelt auberginen och lassade fyllning ovanpå. In i ugnen, och ut kom en rätt som faktiskt var mycket godare och enklare att äta än det krångligare alternativet. Gräddningstiden är lite ungefärlig; jag bakade bröd samtidigt, och lät auberginen stå under plåten i ca 45 min.

FUSKFYLLD AUBERGINE
1 stor aubergine, skivad i 2 cm skivor på längden
½ gul finhackad lök
300 g grovriven kålrot
50 g grovriven rotselleri
1 tärnad morot
2 finhackade vitlöksklyftor
2 msk stark ajvar reilish
1 msk tomatpuré
1 tsk spiskummin
½ dl vatten
2-3 msk näringsjäst

Lägg aubergineskivorna (skalsidan neråt för ytterdelarna) i en smord ugnssäker form. Ställ in i ugnen och värm till 200 grader. Ta ut formen. Fräs lök, kålrot, rotselleri och morot tills det blir hyfsat mjukt. Tillsätt vitlök, ajvar, tomatpuré, spiskummin och vatten. Bred ut ovanpå aubergineskivorna. In i ugnen igen i ca 40 min. Strö näringsjäst över innan servering. Servera med kokta gryn och ärtröra (1½ dl tinade gröna ärter mixas med ½ vitlöksklyfta, 1 tsk spiskummin och ½-1 dl vatten).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar