lördag 1 maj 2010

Årets första rabarberpaj

Det går lång tid mellan uppdateringarna nu... Beror nog mest på att jag inte lagar någon speciellt inspirerande mat för tillfället, utan i mångt och mycket förlitar mig på gamla trotjänare. Tiden, och framför allt orken, räcker inte riktigt till. Mina muslibars har jag förenklat - kom på att de var goda ogräddade också, helst i djupfryst tillstånd. Wokar gör jag ofta, men fuskar för det mesta med färdiga såser (inhandlade i asiatiska butiker), och soppa äter vi minst en gång i veckan numera. Idag har jag i alla fall gjort årets första rabarberpaj! Med fryst rabarber från ifjol gick det utmärkt!

ÅRETS FÖRSTA RABARBERPAJ
rabarber i bitar så att det täcker botten av en smord pajform (ca 24 cm i diameter)
1 msk maizena
2 msk strösocker
3 dl havregryn (använd ren havre om du är glutenintolerant men äter havre)
1½ dl kokosflingor
2 msk strösocker
1 msk sirap
½ msk vaniljsocker
ca 1 dl mjölkfritt flytande margarin

Täck botten av pajformen med rabarber. Strö maizena och socker över. Blanda ihop resten av ingredienserna till en smuldeg och bred ut ovanpå rabarbern. Grädda i 20-25 min i 200 grader varm ugn. Servera med glass eller vaniljsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar