tisdag 30 mars 2010

Höstgrönsakswok med hoisinsås

OK, det är verkligen inte höst nu. Snarare vår, i alla fall där jag just nu befinner mig. Har haft en härlig dag på stan med familj och svärmor, dock en mindre väl sammansatt lunch på densamma, eftersom jag inte var hungrig när övriga sällskapet skulle luncha. Hungrig var jag däremot när det blev dags för middag, men jag hoppas att den här woken ska smaka bra - även om man inte är vrålhungrig.

HÖSTGRÖNSAKSWOK MED HOISINSÅS
2 hackade vitlöksklyftor (välj gärna vitlök från Kina; de är större och mildare än de Europeiska)
1 strimlad kålrot
3 stora skivade morötter
400 g skivad brysselkål
1 strimlad purjolök
1½ msk hoisinsås (märket Lee Kum Kee eller något annat kinesiskt. Varning för Blue Dragon - smakar INTE gott)

Rosta vitlöken tills den blir lite brun (jag använde en belagd wok, och tillsatte inte någon olja). Tillsätt kålrot och morot. Lägg ett lock på woken, och låt bräsera i sin egen "saft" i 10 min. Rör om då och då och tillsätt eventuellt lite vatten om det fastnar eller steker torrt. Tillsätt brysselkålen. Lägg på locket igen, och fräs vidare i 5 min med locket på (rör ibland). Tillsätt purjon, lägg tillbaks locket, rör om ibland och fräs i 5-10 min eller tills purjolöken är genomstekt. Blanda i hoisinsåsen och lite vatten. Fräs någon minut och servera sedan med basmatiris.

Tips: tillsätt cashewnötter, gärna rostade, mot slutet. Min wok blev ganska mild i smaken, så den som vill ha en saltare rätt kan med fördel smaka av med lite extra soja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar