tisdag 23 februari 2010

Rotfrukts- och tofugryta med ajvar

Härom dagen var jag i Stockholm för första gången sedan mini-Santosha föddes i oktober. Och ÄNTLIGEN kunde jag köpa på mig lite tofu! Mmmmmm... Det har jag verkligen saknat! En god gryta kokade jag ihop av den på kvällen - här är receptet!

ROTFRUKTS- OCH TOFUGRYTA MED AJVAR, 1-2 portioner
1 stor grovriven eller skivad morot
½ strimlad purjolök
1 bit grovriven kålrot
1 liten bit grovriven rotselleri
3 stora skivade champinjoner
ev. 1 hackad vitlöksklyfta
200 g tärnad tofu
3 msk ajvar reilish
1 msk Karintorps tomatdressing stark
1 tsk linfröolja för omega-3-fetternas skull

Fräs grönsakerna och svampen en stund. Lägg på ett lock och låt puttra mjukt i 10-15 min. Tillsätt tofu, ajvar, tomatdressing och rör om. Ta från värmen och blanda ner linfröoljan. Klart för servering! Jag åt rätten som den var, men den passar väldigt bra till ris eller glutenfri pasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar