tisdag 2 februari 2010

Rödbetsbiffar

Imorse blev jag sjuuuuukt sugen på rödbetsbiffar - sådana där som man brukar få på restauranger som inte är så bra på veganmat. Typ. Så jag försökte mig på att göra egna. Jättegott blev det! Glutenfritt till mig, till mannen panerade jag i ströbröd och ersatte pofibrerna med ströbröd. Han gillade dem också. Till serverade jag bland annat spenat kokt med lite sojamjölk och smaksatt med citron. Mums!

RÖDBETSBIFFAR, 2-3 stora portioner
500 g rödbetor
1 stor potatis
ca 100 g rotselleri
½ finhackad rödlök
1 msk hackad kapris
1 msk hackad smörgåsgurka
1 dl kikärtsmjöl
½-1 dl pofiber (eller ströbröd) till lagom konsistens
vitpeppar
ev. ströbröd till panering

Koka rödbetorna med skalet på tills de är mjuka. Låt svalna i kallt vatten och gnid av skalet. Koka potatis och rotselleri och låt svalna litegrann. Riv rödbetor, potatis och rotselleri grovt och blanda med övriga ingredienser. Forma biffar och vänd ev. i ströbröd innan de steks på medelhög värme i olja eller stekpanna med non-stick-beläggning tills de får fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar