torsdag 11 februari 2010

Amaranth- och linspilaff med grönsaker och chili

Gårdagens middag blev mycket godare än vad jag kunnat föreställa mig när jag stressat lagade till den, med skrikande bebis och uppgiven pappa som ackompanjemang. När middagen var färdig, var bebis ammad och lugnare. Skönt. Och att ta hand om skrikande bebis en hel kväll utan mat i magen är ingen bra idé. Så, här är receptet - på maten, alltså.

AMARANTH- OCH LINSPILAFF MED GRÖNSAKER OCH CHILI, 1 port
½ dl amaranth
½ dl gröna linser
1 liten bit fintärnad rotselleri
2 finhackade vitlöksklyftor
1 tärnad morot
1 liten hackad fänkål
10 cm strimlad purjolök
2 cm finhackad röd chilifrukt (jag hade med kärnorna för att få rätten stark)
1/3 burk hela tomater med spad
ca 2 dl vatten
1 msk tomatpuré
1 tsk honung (eller sirap eller socker om du inte äter honung)
1 tsk torkade franska örter

Fräs grönsakerna en stund. Tillsätt sköljd amaranth och linser, tomater, tomatpuré och vatten och låt sjuda under lock i ca 30 min. Smaka av med honung och örter. Servera gärna med stekt svamp (jag använde jättestora champinjoner, som jag skivade ½-cm tjockt).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar