fredag 15 januari 2010

Rotfruktsmos med soltorkade tomater

Jag har totalt snöat inne på rotmos den sista tiden. Den här veckan har jag säkert ätit det två gånger redan, och idag var jag sugen på det igen. Men istället för rotmos, kokade jag det här rotfruktsmoset, som blev väldigt gott. Soltorkade tomater gav en god brytning till de annars ganska söta rotfrukterna. Till hade jag tinade gröna ärter och Fyris senap, jättegott!

ROTFRUKTSMOS MED SOLTORKADE TOMATER
1 kålrot
4 morötter
300 g rotselleri
1 purjolök
4 potatisar
12 soltorkade tomater (torra, inte i olja)
vitpeppar

Blötlägg soltorkade tomater i hett vatten i ca 30 min. Hacka dem ganska fint. Skär rotfrukter, purjo och potatis i bitar. Koka mjuka i vatten. Häll av, men spara spadet. Mosa rotfrukterna med så mycket vatten att det blir lagom konsistens. Blanda ner tomaterna och smaksätt med vitpeppar. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar