lördag 26 december 2009

Apelsin-choklad-kokoskakor

Jag har bakat småkakor! Det är någonting jag gör ytterst sällan... Det är helt enkelt för pyssligt, och dessutom tycker jag inte att det är så gott. Men, idag när mina föräldrar och systrar kom på besök, drabbades jag av en väldig inspiration, och slängde ihop några kakor. Som min far berömde! Han, som i normalfallet påstår att han INTE gillar choklad... Som vanligt när det gäller mig och bakning är alla mått "på en höft".

APELSIN-CHOKLAD-KOKOSKAKOR
80-100 g kokos
4 dl vetemjöl
1-1½ dl strösocker
2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
rivet skal av ½ apelsin
75 g mjölkfritt margarin (flytande)
ungefär 75 g rapsolja
Pärlsocker till garnering

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt margarin och så mycket rapsolja att degen håller ihop. Rulla små kulor. Lägg i pärlsocker, och tryck till varje kula, så att pärlsockret fastnar. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt med sockersidan uppåt. Grädda, 200 grader, 15-20 minuter. Låt svalna utan bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar